Kan geen eigen voip-nummer aanvragen bij voipcheap
Peter ON5US en Barbara
2007-11-24 12:13:18 UTC
Hallo,
ik heb me gisteren geregistreerd bij voipcheap en ook al een belkrediet
van 10 euro gekocht.
Alles lijkt te werken, ook met de Fritz!box 7170.
Er is voorlopig 1 toestel op aangesloten, en bellen ermee lukt prima
(gratis naar vaste lijnen).

Nu wil ik een voip-telefoonnummer aanvragen, met de bedoeling om
goedkoper te kunnen doorschakelen naar een gsm.
Op de site van voipcheap zie ik bovenaan de link 'voip-in'.
Zie ook:
http://www.voipcheap.com/en/voip-in.html

Daar zeggen ze:
'To get your own telephone number login to your account page and select
'Get inbound phone number' from the menu on the left to see if a
telephone number is currently available for your country. '

Als ik op die link klik, dan zie ik daar geen link om een 'inbound
phone number' aan te vragen.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe, of ligt het aan de site?
--
Mvg, Peter en Barbara
http://on5us.spaces.live.com/
73.
Nicolas
2007-11-24 12:52:13 UTC
Als ik op die link klik, dan zie ik daar geen link om een 'inbound phone
number' aan te vragen.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe, of ligt het aan de site?
Ik meen te weten dat je bij VoipCheap geen Belgische inbound telefoonnummers
kan krijgen. Zit ook bij VoipCheap en bij mij lukt het ook nie...

Op mijn persoonlijke pagina staat ook helemaal geen link voor een inbound
phone number... beetje stom he.

Grtz,

Nicolas
Peter ON5US en Barbara
2007-11-24 13:51:40 UTC
Post by Nicolas
[...]
Ja, vind het ook stom.
VoIP = internet = hele wereld.
Waarom ze er dan een land aan koppelen weet ik ook niet.
Iemand een idee bij wie ik wel een nummer kan vragen, en waar het niet
duur (of gratis) is?

Hoe zit het met wanneer je van aanbieder veranderd?
Kan je dan je bestaand nummer meenemen naar een andere aanbieder?
--
Mvg, Peter en Barbara
http://on5us.spaces.live.com/
73.
houghi
2007-11-24 17:51:53 UTC
Post by Peter ON5US en Barbara
Post by Nicolas
[...]
Uh, omdat je die nummers ergens vandaan moet krijgen. Daar zul je in de
meeste landen wel enorme voorwaarden voor moeten voldoen. het zijn vaak
geen telecom operatoren in de strikte zin van de wet.
Post by Peter ON5US en Barbara
Iemand een idee bij wie ik wel een nummer kan vragen, en waar het niet
duur (of gratis) is?
Iemand een idee waar het kan om een nummer in Spanje te krijgen?
Post by Peter ON5US en Barbara
Hoe zit het met wanneer je van aanbieder veranderd?
Kan je dan je bestaand nummer meenemen naar een andere aanbieder?
Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. Je 'huurt' gewoon een nummer van
hen. Het is niet jou nummer, het is hun nummer dat jij mag gebruiken.
Voorlopig toch.

houghi
--
Theologians can pursuade themselves of anything. Anyone who can worship
a trinity and insists that his religion is a monotheism can believe
Robert A. Heinlein, JOB: A Comedy of Justice
houghi
2007-11-24 17:40:51 UTC
Post by Nicolas
Op mijn persoonlijke pagina staat ook helemaal geen link voor een inbound
phone number... beetje stom he.
Nie echt. Ze zullen voor zo een nummer vermoedenlijk zoveel moeten
betalen dat het niet interessant meer is. Skype heeft het ook niet.

houghi
Philippe Deleye
2007-11-25 22:33:13 UTC
[...]
Hallo
Ik begrijp de opmerking niet "om goedkoper te kunnen doorschakelen naar GSM"
Je hebt niet noodzakelijk een VOIP-in nodig om goedkoop te kunnen
doorschakelen
Je kan ook je vaste lijn via VOIP doorschakelen naar je GSM ...
[...]
Betamax heeft geen VOIP-in nummers in Belgie.
Ooit hadden ze nummer sin Nederland, Duitsland, Frankrijk ...
Voor zover ik weet, nu alleen nog in Duitsland - en dan is het nog geen
geografisch nummer
(+49 322 xxx). Dit nummer is niet van alle netwerken te bereiken, en ook
duurder dan geografische nummers
Peter ON5US en Barbara
2007-11-26 12:47:41 UTC
Post by Philippe Deleye
[...]
Aan wie betalen wij dan voor de doorschakeling naar de gsm?
Aan belgacom of aan de voip-provider?

Indien de laatste, dan veronderstel ik dus dat de Fritzbox dit regelt
en dat de prijs dezelfde is als wanneer ikzelf een oproep doe naar een
gsm. Correct?
--
Mvg, Peter en Barbara
http://on5us.spaces.live.com/
73.
Philippe Deleye
2007-11-26 14:42:21 UTC
Post by Philippe Deleye
[...]
Ja inderdaad: oproep komt binnen via Belgacom. De fritzBox schakelt door
naar de GSM via een Voip Provider (bijvoorbeeld www.voipcheap.com).
Jij betaalt het normale Voipcheap tarief.
Peter ON5US en Barbara
2007-11-26 17:16:01 UTC
Post by Philippe Deleye
Ja inderdaad: oproep komt binnen via Belgacom. De fritzBox schakelt door
naar de GSM via een Voip Provider (bijvoorbeeld www.voipcheap.com).
Jij betaalt het normale Voipcheap tarief.
Da's interessant.

En kan ik op m'n gsm het nummer van de oproeper zien?
Of hangt dat af van de voip provider?
Ik heb nu een accountje bij voipcheap en als ik met het vaste toestel
bel naar m'n gsm dan is het nummer ongekend. Logisch, omdat ik geen
voip-nummer heb. Maar hoe zit het dus bij een doorschakeling naar gsm?
--
Mvg, Peter en Barbara
http://on5us.spaces.live.com/
73.
Nicolas
2007-11-26 20:12:32 UTC
[...]
Hoe het zit bij een doorschakeling naar gsm weet ik niet, maar ik weet wel
dat je zonder veel problemen je gsm-nummer kan koppelen aan je
Voipcheap-account. De gesprekken die je maakt en de sms-jes die je verstuurt
via Voipcheap, schijnen dan van je gsm-nummer afkomstig te zijn. Vind ik
heel handig.

Grtz,

Nicolas
Peter ON5US en Barbara
2007-11-27 17:07:21 UTC
Post by Nicolas
[...]
Soms is de bewoording wat moeilijk om te verstaan, met al die
mogelijkheden die voip bieden.

Versta ik het dus goed: ik bel bv met mijn gsm (aangesloten bij
Mobistar) en ik wordt voor het gesprek niet aangerekend bij Mobistar
maar bij voipcheap?
Dus in feite te vergelijken met m'n vast toestel: als ik daarmee nu
bel, dan lopen de gesprekken niet over de Belgacom-lijn maar via
voipcheap.
--
Mvg, Peter en Barbara
http://on5us.spaces.live.com/
73.
Sinna
2007-11-28 08:14:58 UTC
Post by Nicolas
[...]
Neen: als je met je GSM inbelt op het 02-nummer van VoipCheap, dan
betaal je je GSM-gesprek naar een nationaal nummer (aangerekend door
Mobistar) + de kosten die VoipCheap aanrekent. Laat je de PC terugbellen
naar je GSM, dan betaal je het GSM-tarief (aangerekend door VoipCheap!)
+ de kosten die VoipCheap aanrekent.
Als het tarief dat VoipCheap aanrekent voor het bellen naar een GSM
goedkoper is dan het tarief waaraan je bij Mobistar belt, dan kan je je
profijt doen.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Sinna
Peter ON5US en Barbara
2007-11-28 16:09:09 UTC
[...]
betaal je het GSM-tarief (aangerekend door VoipCheap!) + de kosten die
VoipCheap aanrekent.
Als het tarief dat VoipCheap aanrekent voor het bellen naar een GSM goedkoper
is dan het tarief waaraan je bij Mobistar belt, dan kan je je profijt doen.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Nog niet echt.

Stel: ik ben op verplaatsing en ik wil bellen met m'n gsm (abo bij
Mobistar) naar persoon A.
Wat moet ik dan doen?
Eerst bellen naar dat 02-nummer van Voipcheap om zodoende mijn pc te
laten terugbellen (je bedoelt waarschijnlijk de Fritzbox, of moet de pc
hiervoor blijven aanstaan?)?
--
Mvg, Peter en Barbara
http://on5us.spaces.live.com/
73.
Sinna
2007-11-29 08:38:02 UTC
Post by Sinna
[...]
Als ik de volledige draad nog eens herlees, dan moet ik toegeven er zelf
ook niet meer wijs uit te geraken daar er op zeer specifieke onderdelen
van je oorspronkelijk bericht geantwoord wordt.

Een nieuwe poging om het wat duiderlijker te maken dmv. een paar
praktijksituaties:

1/ Als ik in België met mijn GSM naar een Belgisch vast nummer wil
bellen, dan bel ik rechtstreeks. Met je GSM op je FritzBox inbellen en
die laten doorschakelen zal per definitie meer kosten dan rechtstreeks
bellen, nl. de kost die de VoIP-provider je aanrekent.

2/ Als ik in België met mijn GSM naar een Belgisch GSM-nummer bij
dezelfde operator als ondergetekende wil bellen, dan bel ik
rechtstreeks. De meeste providers rekenen immers een duurder tarief aan
naar bestemmingen buiten hun netwerk.

3/ Als ik in België met mijn GSM naar een GSM-nummer bij een andere
operator als ondergetekende wil bellen (zowel binnen- als buitenland),
dan bepaal ik vooraf of de totale kost (GSM-gesprek naar vast nummer +
VoIP-gesprek naar GSM) hoger ligt dan wat mijn GSM-operator mij
aanrekent voor een gesprek naar een ander GSM-netwerk.

4/ Als ik in België met mijn GSM naar een buitenlands nummer wil bellen,
dan bepaal ik vooraf of de totale kost (GSM-gesprek naar vast nummer +
VoIP-gesprek naar bestemmeling) hoger ligt dan wat mijn GSM-operator mij
aanrekent voor het gesprek.

5/ Als ik in het buitenland met mijn GSM bel dan betaal ik sowieso
roamingkosten. Dit probeer ik dus tot een minimum te herleiden.

In heel deze uitleg zit je met één grote beperkende factor, nl. het feit
dat je met je GSM wil bellen over je FritzBox. Valt die beperking weg,
dán pas kan je beginnen profijt doen. Feit is dat je GSM-verbinding in
de meeste gevallen de duurste factor in je prijsberekening zal zijn.

Sinna
Peter ON5US en Barbara
2007-11-29 13:23:22 UTC
Ok, ik heb begrepen dat het mogelijk is om in te bellen naar uw
Fritzbox en je kan die de opdracht geven om op zijn beurt te bellen
naar een ander nummer.

Of om het met een praktijkvoorbeeld te geven waarbij je geld bespaart:
ik zit in de wagen met m'n gsm en wil bellen naar een vriend in
Amerika.
Rechtstreeks naar de USA bellen met de gsm is nogal duur, dus beslis ik
met de Fritzbox te bellen. Maw ik bel met m'n gsm in op de Fritzbox en
geef de Fritzbox de opdracht een bepaald gsm-nummer in Amerika te
bellen.

Wat betaal ik? Voor m'n gsm-abo gewoon de prijs naar een vaste lijn in
België vermeerderd met de kosten van voipcheap om te bellen van uw
Fritzbox naar het gewenste nummer.
In het geval van Amerika betaal ik dus niets aan voipcheap, want via
voipcheap is het blijkbaar gratis om te bellen naar een USA-nummer,
het maakt niet uit als die Amerikaan een vast toestel of een gsm heeft.

Rest me nog de vraag: hoe bel je in op je Fritzbox?
--
Mvg, Peter en Barbara
http://on5us.spaces.live.com/
73.
Sinna
2007-11-29 15:02:56 UTC
[...]
Je betoog klopt als een bus, maar ik kan je niet verderhelpen. Ik
beschik nl. niet over een FritzBox, en inbellen op mijn SPA 3102 heb ik
nog nooit gedaan.

Wellicht dat in xs4all.voip wel een aantal mensen je verder op weg
kunnen helpen. Daarom heb ik deze reactie ook daar gepost.

Sinna
TheFug
2007-11-29 17:27:49 UTC
Post by Sinna
[...]
Dan is MySIPSwitch een uitkomst lijkt mij, je kan dan de leukste
combinaties maken, en je stelt alleen deze provider in op je
ATA/Fritz!box, en je kan met je login op je Mysipswitch account alles
instellen, (dialrules) Je kunt bv ook een lokaal nummer in the USA
registreren, (gratis) dit aan je FWD (gratis) nummer koppelen, etc... er
is veel mogelijk !
ook de ITSP's hebben een appart POTS inbel nummer, en vanaf dat nummer
bel je dan weer met goedkoop tarief, je krijgt dan de optie om dan een
nummer te bellen, (doorschakelen) maar dat kun je dus eigenlijk ook met
een nog veel grotere keuze doen, en hoef je zelf ook niet je ATA er voor
te gebruiken, even dus op het Internet zoeken dus, een, die voor jouw
bel bestemming, de goedkoopste tariefen heeft....
The Fug.
Nero Imhard
2007-11-29 19:41:30 UTC
Post by Peter ON5US en Barbara
Rest me nog de vraag: hoe bel je in op je Fritzbox?
Je stelt in dat telefoontjes van jouw mobiel aan "callthrough"
(Durchwahl) mogen doen, en stelt een pincode in. Als je dan met je
mobiel je fritz belt, hoor je een rare toon, en voer je de pin in.
Daarna hoor je een kiestoon, en kun je gewoon bellen alsof je thuis bent.

Ik heb dit zelf op een apart nummer gedaan. Hoofdnummer blijft dan vrij
van fratsen. Toen ik nog ISDN had was dat simpel voor een van de extra
MSNs te regelen, maar nu ik alleen nog voip gebruik moet ik "even"
wachten tot xs4all komt met de 085-nummers, anders is mobiel bellen naar
de fritz wel schrijnend duur.

Dick Streefland
2007-11-30 07:57:57 UTC
Nero Imhard <***@pipe.nl> wrote:
> [...]
| mobiel je fritz belt, hoor je een rare toon, en voer je de pin in.
| Daarna hoor je een kiestoon, en kun je gewoon bellen alsof je thuis bent.

Maar werkt het wel als het gesprek via VOIP binnenkomt? Ik heb een
Fritz!Box 7140 in gebruik zonder KPN lijn, en bij "Call Diversion"
kan ik niets instellen: De "New Call Diversion" button ontbreekt,
en er is geen "Call Through" tab. Bij de Fritz!Box FON van mijn vader,
die een Belbudget lijn heeft, werkt dat wel. Ik heb zo het vermoeden
dat deze features alleen maar werken als je een vaste lijn aansluiting
hebt, maar de manual is daar niet helemaal duidelijk over.

> [...]
| MSNs te regelen, maar nu ik alleen nog voip gebruik moet ik "even"
| wachten tot xs4all komt met de 085-nummers, anders is mobiel bellen naar

Op dat 085 nummer zit ik ook met smart te wachten, maar het is de
vraag of je daar Call Through mee kunt doen.
Dick
Nero Imhard
2007-11-30 08:17:19 UTC
Post by Dick Streefland
Maar werkt het wel als het gesprek via VOIP binnenkomt?
In de webinterface van mijn 7050 kan ik wel VoIP-verbindingen kiezen als
inkomende lijn voor callthrough. En bij diversion zie ik ze ook staan.
Heb het nog niet geprobeerd (en kan dat nu ook even niet doen want ik
heb geen nummers meer vrij om te experimenteren) maar ik zag geen reden
om aan te nemen dat het niet zou kunnen.

Ik moet zeggen dat ik nog wel heb ingesteld dat ik een ISDN-aansluiting
heb, ook al is die intussen niet meer actief. Dus al mijn "oude" MSNs
die ik vroeger op mijn vaste lijn had zie ik er ook bij staan. Het zal
toch niet zo zijn dat al die opties verdwijnen als je je vaste lijn uit
de fritz!box config verwijdert...?

Hans
2007-11-30 08:53:48 UTC
Post by Dick Streefland
> [...]
dat deze features alleen maar werken als je een vaste lijn aansluiting
hebt, maar de manual is daar niet helemaal duidelijk over.
Waarschijnlijk gebruik je de nieuwste firmware voor ede 7140 en heb je onder
het menu System, Fixed Line network enabled uit staan. Als dit weer aanzet
dan heb je ook weer onder het menu Telephony, Call Diverson de twee tabs
staan, Call Diverson en Call Trough. Dit is een bug in de nieuwste firmware
39.04.34. De vorige firmware versie had dit probleem niet.

Zover ik weet is dit probleem al opgelost in een recente beta release die
AVM aan het testen is voor de 7140. Ik denk dus dat AVM het probleem kent en
dit is opgelost in de volgende officiële firmware voor de 7140.

Hans
Dick Streefland
2007-11-30 11:02:49 UTC
"Hans" <***@notexist.invalid> wrote:
> [...]
| AVM aan het testen is voor de 7140. Ik denk dus dat AVM het probleem kent en
| dit is opgelost in de volgende officiële firmware voor de 7140.

Dat was het! Ik had inderdaad Fixed Line network enabled uit staan.
Als ik die aan zet, zie ik de Call Diversion en Call Through
instellingen weer staan. Of het ook werkt moet ik nog uitproberen,
maar dat is een beetje lastig want 087 nummers kan ik op mijn werk
niet kiezen, en via mijn (prepaid) GSM is het schreeuwend duur.
Had ik al vermeld dat ik wel graag een 085 nummer zou willen hebben?
Dick
Boonie...
2007-12-01 10:35:34 UTC
Post by Dick Streefland
[...]
Voor 10 euro per jaar kun je een normaal nummer krijgen bij budgetphone.

Boonie
Philippe Deleye
2007-12-01 15:36:10 UTC
Post by Sinna
Je betoog klopt als een bus, maar ik kan je niet verderhelpen. Ik
beschik nl. niet over een FritzBox, en inbellen op mijn SPA 3102 heb ik
nog nooit gedaan.
Dit wordt inderdaad een zee lange draad, met verschillende onderwerpen ....
We zijn ook 2 verschillende zaken door mekaar aan het halen.
a) doorschakelen van FritzBox naar GSM.
b) call-trough om via je eigen FritzBox naar willekeurige nummers te
bellen.

1. Doorschakelen naar GSM
------------------------------

* Je kan in je FritzBox een doorschakeling aktiveren, naar een vast
ingesteld nummer (andere vaste lijn in binnen of buitenland, GSM nummer)
* Alle binnenkomende oproepen worden doorgeschakeld naar bijvoorbeeld je GSM
* Je kan dit instellen als onmiddelijk, of met vertraging, of "parallel"
* Bij parallel wordt de oproep onmiddelijk doorgeschakeld, maar blijven ook
je telefoons op de FritzBox bellen. De eerste die opneemt krijgt de
verbinding (in tegenstelling tot een Bekgacom doorschakeling: eens
doorgescakeld kan je thuis niet meer opnemen)
* De doorgeschakelde oproepen worden worden aan het Voipcheap tarief
aangerekend.
* Je ziet NIET het telefoonnumer van de oproepr, maar het telefoonnummer van
je Voipcheap account (Je kan je eigen telefoonnumers registreren bij
Voipcheap).

2. Call-trough via je eigen FritzBox
-----------------------------------
* je belt je eigen FritzBox (vb op je Belgacom nummer) met je GSM
* je FritzBox herkent je GSM nummer, je krijgt een toontje, dan geeft je je
PIN kode in, en je kan een nummer bellen
* kosten zijn (a) GSM kosten voor de verbinding naar je FritzBox + (b) de
Voipcheap kosten voor het uitgaand gesprek (vb gratis)
* deze methode is alleen nuttig als je een ISDN lijn hebt: je kan dus de
call-trough aktiveren op een van je MSN's. Met analoog wordt het wat
lastiger, gezien je maar 1 inkomend telefoonnumer hebt

PS
Je kan ook het nummer van Voipcheap bellen in het land waar je verblijft.
Voipcheap herkent je geregistreerde GSM nummer, en laat je dan bellen. De
afrekening gebeurt via je eigen Voipcheap account (heeft dus in dit geval
niets met de FritzBox te maken)

Philippe
Sinna
2007-12-03 08:11:38 UTC
Post by Philippe Deleye
Post by Sinna
[...]
Da's tenminste een heldere uitleg.
Bedankt om het nog eens duidelijk uit te schrijven!

Mag ik wel nog waarschuwen voor je PS? In dat geval betaal je
roamingkosten want je wordt met je GSM aangesloten op het Belgisch net.
Als je dan ook nog eens het VoipCheap-nummer draait die van toepassing
is voor het land waarin je momenteel verblijft, betaal je die
roamingkost nog eens, want je pleegt een internationaal telefoontje. Je
betaalt dan dus de verbinding van buitenland naar België en van België
terug naar buitenland.

Sinna
Philippe Deleye
2007-12-03 19:09:30 UTC
Post by Sinna
Da's tenminste een heldere uitleg.
Bedankt om het nog eens duidelijk uit te schrijven!
Dank voor het komplimemt
Post by Sinna
[...]
Dit is volstrekt ONJUIST
Als je met je GSM in het buitenland een lokaal nummer belt betaal je GEEN
roaming.
Roaming is de kost die je betaalt voor het ONTVANGEN van gesprekken.

Wat je WEL betaalt, is de kost van het gesprek aan de lokale operator.
Die rekent dat dooe aan je eigen operator, die er dan nog een percentje
bovenop doet (15%)
Dus altijd goedkoper dan naar Belgie bellen

Het in onjuist dat je vanuit het buitenland op het "Belgische net"
aangesloten bent
Het is onjuist dat je dan een "internationaal" telefoontje pleegt

Philippe
Jos van der Valk presenteert
2007-12-03 19:56:34 UTC
Post by Philippe Deleye
Wat je WEL betaalt, is de kost van het gesprek aan de lokale operator.
Die rekent dat dooe aan je eigen operator, die er dan nog een
percentje bovenop doet (15%)
Dus altijd goedkoper dan naar Belgie bellen
Dat is een groot verschil tussen Belgie en Nederland, want zover ik weet is
het in de meeste (alle?) tariefplannen van Nederlandse aanbieders zo dat
bellen binnen het land waar je bent exact even duur is als bellen naar een
Nederlands nummer.

T.
Sinna
2007-12-04 08:52:25 UTC
Post by Sinna
[...]
Philippe,

je brengt me aan het twijfelen. Maar mag ik een concreet voorbeeld geven
waaruit ik afleid dat ik toch die roaming aan mijn broek had?

Vorig jaar op vakantie in Duitsland wens ik mijn pa telefonisch te
verrassen met zijn verjaardag. Mijn laptop was mee met VoipBuster
geïnstalleerd. Ik kies voor de optie Phone2Phone en laat VoipBuster de
verbinding maken tussen mijn GSM en de vaste lijn van mijn pa. Kosten
voor dit gesprek: 20 ct/min door VoipBuster aangerekend (= tarief voor
oproep naar GSM), meer dan 4 euro door Base aangerekend.
Mijn conclusie luidde toen: VoipBuster heeft mij aangesloten op het
Belgische GSM-net, waarbij Base het gesprek doorstuurde naar Duitsland
en ik dus roaming betaald heb bij Base.
Was VoipBuster echter zo slim geweest om mij op het Duitse GSM-net aan
te sluiten, dan had ik die roaming volgens mij niet betaald. Maar hoe
kan VoipBuster dát weten?

Begrijp je nu waarom ik met mijn roaming-uitleg aan kwam draven? Toch
voor de volledigheid even vermelden dat ik de huidige situatie niet meer
ken sinds de EU gesnoeid heeft in die roamingtarieven.

Sinna
Jos van der Valk presenteert
2007-12-04 18:06:09 UTC
Post by Philippe Deleye
Post by Sinna
[...]
Dit lijkt te gaan over gesprek dat opgezet wordt door de GSM telefoon (die
in het buitenland is).
Post by Philippe Deleye
Als je met je GSM in het buitenland een lokaal nummer belt betaal je
GEEN roaming.
Roaming is de kost die je betaalt voor het ONTVANGEN van gesprekken.
Dit gaat over een gesprek dat opgezet wordt vanaf een andere telefoon.

Er is natuurlijk geen technische reden dat er een prijsverschil is
afhankelijk van wie het nummer draait, maar dat prijsverschil is er wel.
Maar alleen als het gesprek opgezet wordt vanaf een andere telefoon dan heet
het "roaming" en dat moet door de mobiele ontvanger van het gesprek betaald
worden.

In de praktijk zullen, om fraude te voorkomen, uitgaande gesprekken via het
land van het abonnement omgeleid worden. Belgische GSM aanbieders laten je
daarvoor soms zelfs een dubbel starttarief betalen (Nederlandse aanbieders
rekenen voor deze gesprekken nooit dubbel starttarief).

Voor mensen met een Nederlands abonnement is het in het algemeen
oninteressant om lokale buitenlandse telefoonnummers op te zoeken,
bijvoorbeeld voor inbellen op internet (CSD), of een dial-through nummer van
de Betamax providers, omdat ze daarvoor vaak toch een even hoog tarief
zullen moeten betalen als wanneer ze naar hun vertrouwde nummer in 0031
blijven bellen.

Andersom kan het juist wel interessant zijn, dus een buitenlands nummer
bellen als je in Nederland bent, omdat er in Nederland een aantal
tariefplannen op de markt is (etno-marketing) waarmee je goedkoper naar het
buitenland kunt bellen dan binnen Nederland.

T.
Philippe Deleye
2007-12-05 07:34:42 UTC
Post by Sinna
[...]
Wij hadden het over het bellen van een lokaal nummer met je GSM in het
buitenland
Het voorbeeld die je geeft is OPGEBELD worden in het buitenland.
Voipbuster heeft jou OPGEBELD, jij hebt niet naar Voipbuster gebeld.
In dit geval betaal je natuurlijk roaming, zoals bij ELK binnenkomend
gesprek.
Sinna
2007-12-05 14:38:46 UTC
Post by Philippe Deleye
Post by Sinna
[...]
Euh...

Ik snap het niet meer.
Ik zou beter een nieuw draadje starten met de vraag om meer specifieke
voorbeelden. Deze discussie heeft niets meer te maken met VoipCheap en
het aanvragen van een VoIP-in-nummer.

Sinna